De bespiegelingen van het kind-systemisch kijken naar gedrag

 

DSC_3782

 

Verdiepingstraining
De bespiegelingen van het kind-systemisch kijken naar gedrag

Wat verteld jouw kind met zijn gedrag? Kun je je vinger er niet opleggen?
Werk je met kinderen of heb je zelf kinderen? Heb of werk je kinderen met gedragsproblemen? Herken je het stuk (hoog)fijngevoeligheid en wil je hierin handvatten en meer bewustzijn op verkrijgen? Wil je leren om systemisch te kijken naar de bespiegelingen van het kind? Anders kijken naar gedrag?
Deze dag zit vol inzichten, aanreikingen, handvatten en verdieping van en voor jezelf en het kind.

Kinderen van deze tijd
De huidige tijd, van nu, draagt een hoger bewustzijn met zich mee. We voelen meer onze zielen willen groeien en onze kinderen, en de hele buitenwereld, laten dat feilloos zien met hun gevoelige aard als spiegel.
Kinderen laten ons veel zien met hun gedrag, waardoor we veel over onszelf en onze plek in het familiesysteem te weten kunnen komen. En daarnaast is een kind ook een eigen individu met emoties en gevoelens.

Deze training staat vooral voor zelfreflectie. Je reflecteert op je eigen binnenwereld en als professional op die van jezelf en de ouders en het kind waar je mee werkt om zo een gezin en het kind bij te staan en het gedrag te leren begrijpen.

Emoties en gevoelens
Kinderen vinden het emotionele balans als wij als volwassenen het vermogen hebben hun hand vast te houden èn hen bij te staan, zonder dat we pogen de emoties van het kind te stoppen. Dus niet het pad met stenen schoonvegen maar wat stenen laten liggen zodat een kind mag vallen en opstaan. Eigen ervaringen opdoen en daarmee leren omgaan, met ons daarnaast als steun.
Verdriet mag er zijn, boosheid mag getoond worden, angst mag gevoeld worden. Het zijn veelal de volwassenen die zich geen raad weten met de emoties van een kind en (onbewust) signalen geven die ervoor zorgen dat de emoties worden ingehouden of weggedrukt. Wanneer een kind niet de mogelijkheid krijgt of leert om hiermee om te gaan stagneert de energie in het lichaam waardoor een kind de verbinding met zichzelf verliest en niet meer kan of durft te voelen of contact kan maken met deze gevoelens en last krijgt van opgekropte emoties en gevoelens.

Een lastig kind of een gevoelig kind?
Kinderen zijn niet voor niets een spiegel voor ons; ze laten ons (de volwassenen) onze emoties en ons gedrag zien. Ook dragen ze onze onverwerkte ervaringen en/of trauma’s uit. Totdat de ouder of opvoeder zich hiervan bewust wordt, zal het kind in meer of mindere mate uitingen van bijvoorbeeld angst, woede, verdriet of eenzaamheid laten zien. Op die manier mogen wij, als opvoeders, ons bewust worden van wat er nog in ons diepste zelf ligt opgeslagen aan pijnlijke ervaringen. Alleen dan kan het ‘moeilijke’ gedrag van het kind veranderen.

Kind-gezin en familie(systeem)
Onze kinderen laten met hun gedrag een dieperliggend stuk van de volwassenen zien. Een stuk wat we weggestopt hebben waar we moeite mee hebben of nog geen bewustzijn op hebben.
Wanneer een ouder dit gespiegelde gedrag zal gaan oppakken en hier verantwoordelijkheid voor gaat nemen zie je het gedrag van het kind vaak snel veranderen.

Niet alleen oude stukken worden gespiegeld door het kind. Ook in het nu voelt een kind precies emoties van de ouder(s) aan. Hij of zij zal ook dit met zijn gedrag spiegelen als wij deze emoties niet verwerken of ermee om kunnen gaan. Ook hier gaan we direct weer terug naar hoe je vroeger als kind hebt leren omgaan met emoties en pijn en zal dit in kaart gebracht worden.

Als volwassene kun je behoorlijk verstrikt zijn in oude overtuigingen en patronen, als je als je kind niet geleerd hebt om contact te maken met je gevoelens, dat je verdriet en pijn er mocht zijn kun je daar al volwassenen veel last van hebben. Je bent dan niet meer afgestemd met je gevoel, het is weggestopt.

Loyaliteitsconfict
Een familie is een systeem waarin verstoringen kunnen plaatsvinden. Door een verstoring ontstaat er een blokkade, waardoor de leden van het systeem niet optimaal meer kunnen functioneren. Vaak zijn het de kinderen die vanuit loyaliteit de taak op zich nemen om de balans in het systeem te herstellen.

Het gevolg hiervan is, dat de kinderen verantwoordelijkheden dragen die niet van hen zijn, wat zich op diverse manieren kan uiten in gedragsproblematiek.

Een kind is niet zijn gedrag.
Er is niets mis met een kind, een kind laat juist door middel van gedrag zien wat er van binnen leeft. Elk kind is uniek en zal  middels gedrag iets duidelijk willen maken. Hij of zij zoekt erkenning, begrip en veiligheid. Geen hokje, maar juist een liefdevolle blik met een open hart. Wat gaat er schuil onder gedrag? En hoe sta als volwassenen in je energie ten opzichte van een kind? Thuis of in je werk.
Wat verteld een kind met zijn gedrag en wat zegt dat over ons? En die bereidheid vraagt een stukje kwetsbaarheid en moed om naar jezelf te kunnen kijken.
Elk kind is goed zoals hij is, en vraagt hierin om gehoord te worden, en dat is naar mijn idee essentieel of hier aandacht en gehoor aan te geven.

Een kind heeft vrijheid nodig om zich te ontwikkelen maar daarnaast heeft een kind grenzen nodig en duidelijkheid om zich veilig te kunnen voelen zonder de verbinding met zichzelf te verliezen.
Onbegrensdheid zorgt voor onrust, begrensdheid zorgt voor rust, vrijheid en verbinding.

 

5zo’n 4,5 jaar geleden tekenende ik dit tekeningetje. Het effect hiervan was groot, in vele soorten en maten voorbij zien komen. zoiets simpels en liefdevols, dat zoveel in beweging kan zetten. En het geldt wat mij betreft voor alle mensen ipv voor alle kinderen.

Tijdens deze verdiepingsdag leer je systemisch kijken naar het gedrag van een kind. Naar de onderliggende problematieken vanuit het (familie)systeem en het loyaliteitsconflict.
Hoe je in je werkveld of  in je gezinssituatie hierin ondersteuning in kunt bieden en bewustzijn op ontwikkeld.

Kosten/Data
150 euro incl. lunch
Vrijdag 8 nov 10.00/16.30

Inschrijven 

Totaal: € -